,,Proszę, dziękuję, przepraszam''
Każdego dnia staramy się wprowadzić nasze dzieci do życia
w społeczeństwie, staramy się wdrożyć je do tego by przestrzegały normy i zasady przyjęte w naszym świecie. Jako nauczyciel przedszkola każdego dnia prowadzę działania ukierunkowane na kształtowanie i utrwalanie prawidłowych wzorców
zachowań i wartości, propagowanie wśród dzieci życzliwości, uprzejmości i kultury. Analizując tematykę, szukając inspiracji do zajęć postanowiłam pełna optymizmu i weny twórczej sama przygotować utwór do zajęć, który w pełni sprosta moim wymogom.
I tak powstał wiersz pt.
,,Trzy sarenki co magiczne słowa znają’’
W pięknym zielonym lesie,
w którym rosną wysokie sosny,
Właśnie zaczyna się dzień radosny.
A Mądra Sowa, której udał się łów,
chciała powiedzieć wam dziś kilka słów:
,,W tym lesie mieszkają trzy sarnie siostry
co ,,magiczne słowa’’ znają i każdego dnia je używają.
Pierwsza z nich była dużym łobuzem,
nie raz chodziła po lesie z guzem.
Lecz gdy zrobiła coś złego, gdy kogoś obraża
Zawsze użyje słowa przepraszam.
Pamiętajcie więc dzieci -
gdy będziecie niegrzeczne użyjcie rozsądku
Powiedzcie przepraszam i będzie w porządku.
Druga zaś grzeczna, wszystkich czaruje
Co byś dla niej nie zrobił zawsze mówi dziękuje.
Więc mówcie to słowo za każdym razem,
jest ono szacunku i grzeczności wyrazem.
Trzecia najmłodsza siostra, gdy problem miała,
do mnie po radę się wybierała.
I gdy od siostry pożyczyć coś chciała
To zawsze słowa proszę używała.
Jak widzicie moje drogie dzieci każde z tych słów ma czar,
co kryje w swej mocy niezwykły dar.
(autor: Karolina Kwiatkowska)
Krótka relacja z przebiegu zajęć:
1. Iskierka przyjaźni;
2. Poznanie sowy mądrej głowy;
3. Prezentacja przez sowę wiersza, zaprezentowanie bohaterek wiersza;
4. Rozmowa na temat tego kiedy powinniśmy używać zwrotów grzecznościowych;
5. Prezentacja konkretnych zachować przez nauczyciela, dzieci określają jakie było zachowanie dobre/ złe ; określają jakie słowo powinien powiedzieć bohater;
6. Zabawa ruchowa z pokazywaniem symbolu zachowania: dziękuję – podają sobie ręce, przepraszam – przytulają się, proszę – gest wręczania;
7. Wesoła buzia – uzupełnienie szablonu wesołą mina, dorysowanie brakujących elementów: oczy, uszy itp.
w społeczeństwie, staramy się wdrożyć je do tego by przestrzegały normy i zasady przyjęte w naszym świecie. Jako nauczyciel przedszkola każdego dnia prowadzę działania ukierunkowane na kształtowanie i utrwalanie prawidłowych wzorców
zachowań i wartości, propagowanie wśród dzieci życzliwości, uprzejmości i kultury. Analizując tematykę, szukając inspiracji do zajęć postanowiłam pełna optymizmu i weny twórczej sama przygotować utwór do zajęć, który w pełni sprosta moim wymogom.
I tak powstał wiersz pt.
,,Trzy sarenki co magiczne słowa znają’’
W pięknym zielonym lesie,
w którym rosną wysokie sosny,
Właśnie zaczyna się dzień radosny.
A Mądra Sowa, której udał się łów,
chciała powiedzieć wam dziś kilka słów:
,,W tym lesie mieszkają trzy sarnie siostry
co ,,magiczne słowa’’ znają i każdego dnia je używają.
Pierwsza z nich była dużym łobuzem,
nie raz chodziła po lesie z guzem.
Lecz gdy zrobiła coś złego, gdy kogoś obraża
Zawsze użyje słowa przepraszam.
Pamiętajcie więc dzieci -
gdy będziecie niegrzeczne użyjcie rozsądku
Powiedzcie przepraszam i będzie w porządku.
Druga zaś grzeczna, wszystkich czaruje
Co byś dla niej nie zrobił zawsze mówi dziękuje.
Więc mówcie to słowo za każdym razem,
jest ono szacunku i grzeczności wyrazem.
Trzecia najmłodsza siostra, gdy problem miała,
do mnie po radę się wybierała.
I gdy od siostry pożyczyć coś chciała
To zawsze słowa proszę używała.
Jak widzicie moje drogie dzieci każde z tych słów ma czar,
co kryje w swej mocy niezwykły dar.
(autor: Karolina Kwiatkowska)
Krótka relacja z przebiegu zajęć:
1. Iskierka przyjaźni;
2. Poznanie sowy mądrej głowy;
3. Prezentacja przez sowę wiersza, zaprezentowanie bohaterek wiersza;
4. Rozmowa na temat tego kiedy powinniśmy używać zwrotów grzecznościowych;
5. Prezentacja konkretnych zachować przez nauczyciela, dzieci określają jakie było zachowanie dobre/ złe ; określają jakie słowo powinien powiedzieć bohater;
6. Zabawa ruchowa z pokazywaniem symbolu zachowania: dziękuję – podają sobie ręce, przepraszam – przytulają się, proszę – gest wręczania;
7. Wesoła buzia – uzupełnienie szablonu wesołą mina, dorysowanie brakujących elementów: oczy, uszy itp.
Super wiesz, na pewno wykorzystam :) Ja bym go jeszcze skopiowała i wręczyła niektórym rodzicom, bo czasem ich dzieci robią większy użytek z magicznych słów niż oni sami :)
OdpowiedzUsuńu mnie tak samo, czasem mam wrażenie, iż rodzicom takie zajęcia też by się przydały...
Usuń