,,Kolorowe motyle na zielonej łące''- zajęcia otwarte dla rodziców
Zajęcia otwarte dla Rodziców, to taki obszar naszej pracy, który powoduje, że czujemy często strach i napięcie,to coś innego, niż to co dzień robimy. Przy dzieciach czuję się rozluźniona, wiem zawsze co mam powiedzieć i język mi się nie plącze.... W sytuacjach z dorosłymi bywa różnie, a przecież każdy nauczyciel, chce by te zajęcia były dla Rodziców, Dyrekcji czy koleżanek z pracy wskaźnikiem jego pracy. Oczywiście jest wiele punktów, które złożą się na sukces takich zajęć, ale niestety nie podam dziś złotej RADY, w tej sytuacji jest za wiele czynników, które są od Nas niezależne.... tak to bywa, gdy pracuje się na żywym materiale.... :)
Mam jedną RADĘ, trzeba się porządnie przygotować.
Poniżej relacja z moich majowych zajęć:
1.Powitanie z
piosenką: ,,Make A Circle’’
https://www.youtube.com/watch?v=ALcL3MuU4xQ
2.,,Witam
wszystkich, którzy...’’- przywitanie dzieci zdaniem ustalonym gestem: -dziś się wyspali (niech tupną), -lubią
wiosnę(niech klasną’’, -mają humor(niech
podskoczą).
3.,,Wiosenna
zagadka’’- odkrywanie puzzli z obrazka poprzez nazywanie kolorów po
angielsku. Określenie co znajduje się na plakacie, ukierunkowanie dzieci na
temat zajęć. (opcja używania języka angielskiego jest oczywiście użyta opcjonalnie, mogą to być zagadaki itp.)
4.,,Teatrzyk
cieni’’- wysłuchanie bajeczki o smutnej gąsienicy. Odpowiadania na pytania
dotyczące opowiadania, dzieci wskazują zwierzątka, które pojawiły się w
kolejności na łące i przyczepiają ich postaci na tablicy, równocześnie nazywają
zwierzątka i dzielą ich nazwy na sylaby. (tutaj pozwoliłam sobie na odrobinę fantazji i sama opowiadałam historyjkę)
5. ,,Rozwój
motyla’’- poznanie procesu rozwoju motyla, od jajeczka, poprzez gąsienicę,
poczwarkę, aż do motyla. Oglądanie obrazka przedstawiającego ten proces,
utrwalenie nowych terminów( kokon, poczwarka)
6.,,Rola
motyli’’- motyle są najpiękniejszymi owadami, można je spotkać w przede
wszystkim miejscach, gdzie jest dużo kwiatów, ponieważ ich zadaniem jest np.
zapylanie kwiatów, co pozwala na to by roślinki rozwijały się. Ale dzięki motylom
mamy również jedwab (co to jest, kto wie?). By uzyskać jedwab hoduje się
gąsienice, które budują kokony, by w nich nastąpiło przejście do postaci motyla zw. jedwabnik , po czym zrzucają zewnętrzne powłoki. Te właśnie powłoki wrzuca się do gorącej wody
i wtedy pojawią się cienkie włókna, czyli takie cienkie niteczki z których
tworzy się jedwab. Jedwab to bardzo drogi i delikatny materiał.
7. ,,Kodowanie’’-
ułożenie kapsli na kartce zgodnie z
podanym kodem np. biedronka (czerwony kapsel), niebieski (motyl), pszczoła
(żółty).
8.,,Wesołe
motyle’’- zabawa ruchowa. Dzieci z kolorowymi chustkami zamieniają się w
motyla, najpierw przeobrażają się od gąsienicy (kucają) – poczwarka(zakrywaj
się rękoma) – motyl (otwierają skrzydła i poruszają się),
- po czym na przerwę w
muzyce motylki wbiegają do kolorowych obręczy leżących na podłodze zgodnie z
liczbą, która znajduje się w kole np. do jednej obręczy może wejść np. 2, 3,4
motylki.
9.,,Prawda
– fałsz’’- odpowiadania na pytania
dotyczące wiedzy na temat łąki poprzez uniesienie do góry tabliczki
oznaczającej ,,prawdę’’ lub ,,fałsz’’. Zadanie dla rodziców,a dzieci
sprawdzają.
-Łąka jest kolorowa, rosną na
niej piękne kwiaty.
-Pszczoły zbierają nektar i robią z niego lizaki.
-Pszczoły zbierają nektar i robią z niego lizaki.
-Motyle są pożytecznymi
owadami, dzięki nim mamy jedwab.
-Na łące wiosną można lepić bałwana.
-Na łące można spotkać biedronki, motyle i rekiny.
-Na łące wiosną można lepić bałwana.
-Na łące można spotkać biedronki, motyle i rekiny.
-Gąsienica przemienia się w
motyla w kokonie.
-Motyle zapylają kwiaty.
-Motyl w języku angielskim to butterfly
-Żabki mają skrzydełka i latają
z kwiatka na kwiatek.
(tutaj można sobie pozwolić na różne pomysły) Dzieci były zachwycone.
10.,,A
co to za motyl?’’- przenoszenie papierowych elementów słomką poprzez wdech
i wydech na motyla według instrukcji nauczyciela np. na pierwszym skrzydełku
ułóż: 3 koła, 2 kwadraty, a na drugim 2
trójkąty, 1 koło, 1 prostokąt. Uzupełnienie obrazka trawa odbijaną gąbką
maczaną w farbie.
PS. Pomoce dydaktyczne, które używałam w większości pochodzą z Bliżej Przedszkola.
Mam nadzieję, że moja propozycja zajęć otwartych przypadnie Wam do gustu :)
Świetny pomysł na użycie angielskiego w trakcie codziennych zajęć!
OdpowiedzUsuń