,,Rymowanki- wyciszanki''
Przykładowe
wierszyki – wyciszanki, które możemy wykorzystać przed zajęciami, posiłkiem
itp. Ciszy w tym naszym folwarku pragniemy każdego dnia, choć ten gwar ma swój
urok, to czasem musimy nasze maluchy wyciszyć.
A tu przykładowe wierszyki i rymowanki, zebrałam z tych, które znam, a
także z tych dostępnych w sieci. Mając je w jednym pliku można wykorzystywać je
na przemian, żeby mieć wiele ,,sposobów’’ na nasze przedszkolaki.
· Nauczycielka: ,,Chcę powiedzieć kilka
słów’’.
Dzieci: -,,My słuchamy, a Ty mów’’.
Dzieci: -,,My słuchamy, a Ty mów’’.
· ,,Słońce świeci, deszczyk pada, ręce
idą na kolana…’’
· ,,Cichuteńko już siadamy
i zajęcia zaczynamy.
Cicho - sza, cicho-sza, cicho-sza.
Gdy szybciutko usiądziemy,
dużo rzeczy się dowiemy.
Cicho-sza, cicho-sza, cicho-sza’’.
i zajęcia zaczynamy.
Cicho - sza, cicho-sza, cicho-sza.
Gdy szybciutko usiądziemy,
dużo rzeczy się dowiemy.
Cicho-sza, cicho-sza, cicho-sza’’.
· ,,Gwiazdki mrugają,
Ptaszki fruwają,
A wszystkie dzieci Pani (mnie) teraz słuchają’’. (towarzyszą temu odpowiednie gesty)
Ptaszki fruwają,
A wszystkie dzieci Pani (mnie) teraz słuchają’’. (towarzyszą temu odpowiednie gesty)
· Sygnał do zachowania ciszy:
Ja mówię: ,,Cyk-cyk-cyk’’.
Dzieci: ,,Pa-ja-cyk’’.
Ja mówię: ,,Cyk-cyk-cyk’’.
Dzieci: ,,Pa-ja-cyk’’.
· Nauczyciel mówi: ,,Ci’’, dzieci
odpowiadają: ,,Sza’’, powtarzamy kilkakrotnie ściszając głos.
· ,,Poklaszczemy, potupiemy, a teraz
cichutko usiądziemy" (można słowa dowolnie rymować)
· ,,Jeden, dwa, trzy, cztery siedzę na
dywanie.
Pięć, sześć, siedem, osiem czekam co się stanie.
Dziewięć, dziesięć, jedenaście buzie już zamykam ,
a dwanaście i trzynaście o nic już nie pytam’’.
Pięć, sześć, siedem, osiem czekam co się stanie.
Dziewięć, dziesięć, jedenaście buzie już zamykam ,
a dwanaście i trzynaście o nic już nie pytam’’.
· ,,Cisza tu -cisza tam!
Łapię ciszę i ją mam!’’.Należy mówić samej lub z dziećmi coraz ciszej i ciszej...
Łapię ciszę i ją mam!’’.Należy mówić samej lub z dziećmi coraz ciszej i ciszej...
· ,,Kto nie siedzi po turecku ten mówi
po grecku’’.
A także:
· ,,Król ciszy" - wybrane dziecko
dostaje koronę, berło i siada na tronie - dużym krzesełku. Po chwili wstaje i
wybiera następcę - najspokojniej oczekujące dziecko, oddając akcesoria królewskie.
Zabawa dobra na kilka minut, albo jak trzeba coś przygotować i uspokoić grupę.
· ,,Dzwonek'' -zabawa z pedagogiki Montessori:
dzieci siedzą w kole i podają
sobie dzwoneczek (może tez być coś innego z dzwoneczkiem np. mała piłka, która ma w środku dzwoneczek, można przedtem wymyślić jakąś historyjkę dlaczego to robimy). Dzieci powinny to robić tak ostrożnie, żeby dzwoneczek się nie odezwał , bardzo ich to angażuje, a cisza, jak makiem zasiał.
sobie dzwoneczek (może tez być coś innego z dzwoneczkiem np. mała piłka, która ma w środku dzwoneczek, można przedtem wymyślić jakąś historyjkę dlaczego to robimy). Dzieci powinny to robić tak ostrożnie, żeby dzwoneczek się nie odezwał , bardzo ich to angażuje, a cisza, jak makiem zasiał.
· ,,Pełny kubek wody’’- wersja zabawy
podobna jak z dzwoneczkiem, ale w tym wypadku podajemy kubeczek z wodą, dzieci
podają sobie dbając o to by woda się nie wylała, zaangażowanie dzieci jest
ogromne.
Dziś tyle- jak zbiorę kolejne propozycję, na pewno będę uzupełnić. Wam też zachęcam do dzielnie się Waszymi pomysłami, a wiem, że jest ich pewnie setki .....
Chciałabym zapytać skąd pochodzą te wyciszanki? Sama prowadzę od niedawna bloga dla nauczycieli języka angielskiego i rodziców,ale od września zaczynam pracę w zerówce dwujęzycznej :)
OdpowiedzUsuń