,,Matematyczne zabawy z nakrętkami’’
Jak powszechnie wiadomo „Matematyka jest królową nauk” i stanowi ona podstawę rozwoju cywilizacji. Rozumienie jej jest wielką umiejętnością, zaś stosowanie wielkim osiągnięciem. Jednak znam hmmm…. bardzo dużo osób, które matematyki boją się jak ognia, szczerze mówiąc i ja byłam częścią tej społeczności. Dopiero gdy zaczęłam zgłębiać tajniki edukacji przedszkolnej zrozumiałam, że to moje nastawienie, a nie moje umiejętności są barierą.
W zdobywaniu doświadczeń matematycznych ogromne znaczenie ma trening, który rozwija umiejętności dziecka i pozwala mu pokonać kolejne etapy edukacji matematycznej. Trening ten powinien rozpocząć się jak najwcześniej, dlatego organizując sytuacje dydaktyczne w mojej grupie przedszkolnej, a są to 3latki staram się stwarzać sytuacje, które pozwolą dzieciom na przyjazne wejście w świat liczb.
Podczas zajęć do, których postanowiłam wykorzystać kolorowe, plastikowe nakrętki moje dzieci kategoryzowały kolory, segregowały elementy, utrwalały kolory. Na dywanie sensorycznym stymulowały swoje stopy, a także ćwiczyły równowagę nosząc nakrętki na głowie. Na zakończenie dzieci tworzyły swobodne kompozycje, które pozwoliły im pobudzić swoją wyobraźnię. I tak powstała: rzeka dla słonia, dżungla dla dinozaura, lody, lizaki i wiele, wiele innych dzieł.
Zawsze bacznie obserwując poczynania dzieci zauważam, jakie mają kreatywne i mądre rozwiązania np. nakładanie małych nakrętek do jednej dużej, żeby szybciej i sprawniej wyodrębnić nakrętki swojego koloru. Często to właśnie moje maluchy rozwijają sytuacje podczas zajęć i tak właśnie było i tym razem
- pomysł z noszeniem nakrętek na głowie, ćwicząc w ten sposób równowagę też był moich maluszków.
Krótki opis zajęć:
1. Podział dzieci na grupy według kolorów, losowanie szarf
2. Wyselekcjonowanie z wszystkich naszykowanych nakrętek wskazanego koloru swojej grupy
3. Wyszukiwanie w sali przedmiotów w kolorze nakrętek: czerwony, niebieski, zielony
4. Dywan sensoryczny z nakrętek
5. Spacer z nakrętką na głowie- ćwiczenia na równowagę
6. Swobodne wykorzystanie nakrętek do zabaw z figurkami zwierzątek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz