×

Idealny plac zabaw wg. założeń Pedagogiki Freblowskiej

    Chciałam dziś poruszyć temat przestrzeni wokół naszych przedszkoli. Oczywiście zazwyczaj żaden nauczyciel nie ma na to wpływu, nie wybiera też pracy pod kątem dostępności wspaniałego placu zabaw czy też ciekawego położenia. Ale możemy poszukiwać wokół nas przestrzeni jak najbardziej sprzyjającej rozwojowi naszych dzieci.

    Można zwrócić uwagę na to jakie przestrzenie są dostępne w naszej okolicy          i korzystać z nich, oczywiście za priorytet przyjmując bezpieczeństwo dzieci. 

     Widziałam tak jak każdy z Was, wiele placów zabaw, każdy z nich miał plusy              i minusy. Przyznam się, iż jeszcze parę lat temu za idealny plac zabaw uważałam te najbardziej kolorowe ,,wołające'' atrakcjami z daleka. Jednak poznając dzieci, ich chęć uczenia się, badania czy poznawania - szybko zostałam naprowadzona na właściwe tory.

      Z czasem nastąpiło kolejne olśnienie, które pojawiło się wraz z poznaniem założeń pedagogiki freblowskiej. Zaczęłam wtedy świadomie zwracać uwagę na inne rzeczy, co innego zaczęło cieszyć moje oko. Według założeń Froebla ogród przedszkolny powinien pełnić dwie funkcję: edukacyjna i relaksacyjną. Ważne by ogród przedszkolny był przestrzenią w której dzieci będą mogły:
wspólnie bawić się, grać, badać ciekawe zakamarki i odpoczywać. 

     Najważniejsze by stworzyć dzieciom możliwość przebywania  w przestrzeni 
,,o charakterze przygodowym i eksploracyjnym oraz zorganizowanie warunków do głębokiego uczenia się w naturalnym środowisku przyrodniczym i społeczno - kulturowym''. *

     Oczywiście nie każda placówka dysponuje pożądanym placem zabaw, ale warto szukać w najbliżej okolicy parku czy łąki, które pozwolą nam realizować wspomniane już cele edukacyjne, które jak się okazuje są niezmienne od XIX wieku. Czytamy *,,arena, na której rozwijają się gry i zabawy, to nieodłączny od metody Froebla ogródek''.

     Ja i moje dzieci mamy takie szczęście, że możemy korzystać     z wyjątkowego ogrodu, w którym wspólnie możemy poznać przyrodę, obserwować zachodzące zmiany, eksplorować itp. W ogrodzie mamy wiele drzew, krzewów, są też górki, zakamarki itp.
Możemy również wspólnie spędzać czas bawiąc się, budując swoją przestrzeń,       a także tworzyć zasady w grach plenerowych itp. 








Ps. Wspomniane cytaty pochodzą z książki *,,Dar Zabawy.Program wychowania przedszkolnego''.B.Bilewicz- Kuźnia, S.Kustosz, K.Małek,s.42,2017)
książki  http://www.froebel.pl/publikacje/program-wychowania-przedszkolnego-dar-zabawy 

2 komentarze:

Copyright © 2016 PALEC POD BUDKĘ , Blogger