×

Czy rybka płacze? Trudne pytania dzieci, jak wyjść z twarzą.



W jednym z ostatnich tygodni w mojej grupie odbyły zajęcia o tematyce: zwierzęta domowe, temat ten rozbił się na dwa tygodnie (1.Pies i Kot, 2.Zwierzątka domowe) ponieważ okres koniec marca, początek marca to już nie zima, jeszcze nie wiosna i tak czasami wprowadza to nas w tematykę omijającą następstwo pór roku.  
Podczas tygodnia o zwierzątkach domowych wraz z koleżanką postanowiłyśmy zabrać nasze trzylatki do pobliskiego sklepu zoologicznego w celu zapoznania 
z asortymentem tego sklepu. Jednak najważniejszym punktem tej wycieczki był zakup rybki oraz kilka rzeczy potrzebnych do jej hodowli.

Oczywiście nic dziwnego w tym co napisałam powyżej, dzieje się tak w nie jednym przedszkolu. Także w nie jednym przedszkolu i domu każdego dnia 3,4 czy 5latki zadają nam dorosłym bardzo ciekawe, ale jakże niełatwe pytania.
Często ten potok myśli naszych maluszków  rozpoczyna się od słowa :  
dlacemu ? -co zawsze mnie rozczula. To właśnie ta ,,zwykła - niezwykła’’ sytuacja edukacyjna sprowokowała mnie do przemyśleń nad tymi ważnym pytaniami przedszkolaków. Tego dnia usłyszałam pytania, które mi by nie przyszły do głowy, niestety już nie posiadam tej ciekawości, tej dociekliwości co trzylatki.  

Czy rybka płacze? Gdzie zrobi kupkę? Czy rybka pije wodę? aaa i jeszcze- Czy rybka będzie za nami tęsknić w sobotę?   

Dzieci to istoty ciekawe świata, patrzące na otoczenie szeroko otwartymi oczami. Nic dziwnego, że zasypują dorosłych pytaniami, często trudnymi i zabawnymi. Zaskakują nauczycieli i rodziców, wymagając szybkiej i wyczerpującej odpowiedzi.
Jak odpowiadać, gdy dzieci pytają? Zacznijmy od tego, najważniejszego aby  zawsze- odpowiadać!  Jak wspomniałam te pytania są często trudniejsze nawet niż w teleturnieju ,,Jedne z dziecięciu’’ dlatego w sytuacji naszej nie wiedzy (tak, przyznaję nie wiem czy rybka płacze) próbuję odpowiedzieć według mojego sumienia- moja odpowiedź była ukierunkowana na empatię, czyli jeżeli nie będziemy dbać o rybkę, postawimy ją w ciemnym kąciku – to pewnie będzie jej przykro i może płakać. 
a oto Puszek, powód moich głębokich przemyśleń i moich maluszków :) 

MUSIMY ODPOWIADAĆ -  nie zbywajmy ich, ponieważ brak dyskusji doprowadzi do sytuacji, że dzieci będą zadać coraz mniej pytań. Tymczasem dociekliwość, jaką dzieci mają w sobie, powinniśmy za wszelką cenę pielęgnować. Bo to właśnie dzieci, które zadają dużo pytań, są dociekliwe staną się ludźmi szukającymi rozwiązań w różnych trudnych sytuacjach życiowych.
Dziecko zapamiętuje bardzo dobrze wszystkie przekazywane mu fakty. Dlatego zawsze mówmy mu prawdę, a jak sami nie znamy odpowiedzi to wykorzystajmy to do wspólnego poszukiwania i spędzenia czasu. Łaknący wiedzy maluch, który w swoich rozterkach zawsze jest traktowany poważnie,  gdy będzie w wieku szkolnym chętniej będzie się uczyć i zapamiętywać nowe informacje.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 PALEC POD BUDKĘ , Blogger