Twórczość plastyczna dziecka
Twórczość plastyczna odgrywa niezwykle istotną rolę w rozwoju dziecka i jest jedną z ważniejszych form jego działalności w wieku przedszkolnym. Poza funkcją zabawową
i relaksacyjną pełni również istotną rolę w rozwijaniu sfery poznawczej i wychowawczej.
Działalność plastyczna jest podstawową formą uczenia się dziecka oraz przekazywania wiedzy na temat swojego otoczenia: czego w nim doświadczyło, co wprawiło w zachwyt, co zwróciło jego uwagę.W trakcie twórczości plastycznej dziecko po swojemu ukazuje przeżycia, odczucia i pragnienia. To w twórczości plastycznej „mały artysta” wyraża swoje nastroje, kształtuje świat swoich niezwykłych marzeń, należy więc zapewnić mu duża swobodę w jego działaniach.
Wiem, że w praktyce w naszym przedszkolnym świecie różnie to wygląda. Ciężko dać 25 dzieci nieograniczoną swobodę, niestety ogranicza nas często czas, możliwości lokalowe czy też plan, który chcemy zrealizować. I nie ma co tu długo dyskutować nad tym, że prace powinny być pracami dzieci, nie nauczyciela! To jest fakt, nad którym uważam, nie powinnam się pochylać zbyt długo, ponieważ każdy nauczyciel powinien cenić pracę dziecka, a nie idealne wystawki, którymi zachwycą się rodzice.
Kolejną kwestią sporną są bardzo podobne do siebie prace dziecka, choć w tej sytuacji widzę usprawiedliwienie. Przecież na mojej tablicy też wiszą takie prace. Często prace dotyczą danego tematu czy zagadnienie i wtedy wszyscy mają za zadanie przenieść treść opowiadania czy postać bohatera na pracę plastyczną. Jest to nieuniknione jeżeli chcemy w ten sposób wprowadzić daną technikę czy wyćwiczyć konkretne zachowanie np. robienia małych kuleczek z bibuły palcami itp.
Poniżej jeden temat dla wszystkich ,,Mój dom'', a jak wiele pomysłów. Bazą był kwadrat lub prostokąt, a finał jak widać różnorodny.
Co możemy zrobić by rozwijać twórczość dziecka?
i relaksacyjną pełni również istotną rolę w rozwijaniu sfery poznawczej i wychowawczej.
Działalność plastyczna jest podstawową formą uczenia się dziecka oraz przekazywania wiedzy na temat swojego otoczenia: czego w nim doświadczyło, co wprawiło w zachwyt, co zwróciło jego uwagę.W trakcie twórczości plastycznej dziecko po swojemu ukazuje przeżycia, odczucia i pragnienia. To w twórczości plastycznej „mały artysta” wyraża swoje nastroje, kształtuje świat swoich niezwykłych marzeń, należy więc zapewnić mu duża swobodę w jego działaniach.
Wiem, że w praktyce w naszym przedszkolnym świecie różnie to wygląda. Ciężko dać 25 dzieci nieograniczoną swobodę, niestety ogranicza nas często czas, możliwości lokalowe czy też plan, który chcemy zrealizować. I nie ma co tu długo dyskutować nad tym, że prace powinny być pracami dzieci, nie nauczyciela! To jest fakt, nad którym uważam, nie powinnam się pochylać zbyt długo, ponieważ każdy nauczyciel powinien cenić pracę dziecka, a nie idealne wystawki, którymi zachwycą się rodzice.
Kolejną kwestią sporną są bardzo podobne do siebie prace dziecka, choć w tej sytuacji widzę usprawiedliwienie. Przecież na mojej tablicy też wiszą takie prace. Często prace dotyczą danego tematu czy zagadnienie i wtedy wszyscy mają za zadanie przenieść treść opowiadania czy postać bohatera na pracę plastyczną. Jest to nieuniknione jeżeli chcemy w ten sposób wprowadzić daną technikę czy wyćwiczyć konkretne zachowanie np. robienia małych kuleczek z bibuły palcami itp.
Poniżej jeden temat dla wszystkich ,,Mój dom'', a jak wiele pomysłów. Bazą był kwadrat lub prostokąt, a finał jak widać różnorodny.
Co możemy zrobić by rozwijać twórczość dziecka?
- -zachęcaj dziecko do działania; nie zmuszaj,
- -okazuj radość i zainteresowanie każdą wykonaną pracą plastyczną swojego dziecka,
- -zorganizuj dziecku różnorodne materiały plastyczne, aby samo decydowało, w jaki sposób ma wykonać pracę,
- -stwórz dziecku odpowiednią atmosferę życzliwości, aby tworzenie stało się dla niego źródłem radości,
- -nie oceniaj, liczy się trud włożony przez dziecko w wykonanie pracy,
- -zachęcaj do tego, aby kończyło rozpoczęte działania,
- -rozmawiaj na temat wykonanej pracy, dopytuj,
- -podziwiaj i doceniaj wytwory plastyczne swojego dziecka,
- -nigdy nie wyrzucaj prac plastycznych dziecka.
Karolina.
Ciekawy blog :)
OdpowiedzUsuńJa uważam, że takie "nieidealne", "krzywe", jak zwał tak zwał, pracę maluchów są najbardziej urocze - to nic, że domek jest trochę krzywo, drzewo nieproporcjonalne, każde dziecko rysując się skupia i robi to jak najlepiej potrafi ;) sama w dzieciństwie bardzo lubiłam rysować i marzyłam o szkole artystycznej, niestety przestałam rysować i teraz bardzo tego żałuję...
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis :) Ja lubię prace plastyczne małych dzieci, są bardzo naturalne i im bardziej nieidealne tym lepiej
OdpowiedzUsuńU nas jest właśnie taki etap, głównie bazgrania. W przedszkolu Stasia wychowawczynie poprawiały pracę tylko podczas pierwszego roku, a teraz to ma być praca własna dzieci.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis :)
OdpowiedzUsuń