×

,,Rymowanki- wyciszanki''

Przykładowe wierszyki – wyciszanki, które możemy wykorzystać przed zajęciami, posiłkiem itp. Ciszy w tym naszym folwarku pragniemy każdego dnia, choć ten gwar ma swój urok, to czasem musimy nasze maluchy wyciszyć.  A tu przykładowe wierszyki i rymowanki, zebrałam z tych, które znam, a także z tych dostępnych w sieci. Mając je w jednym pliku można wykorzystywać je na przemian, żeby mieć wiele ,,sposobów’’ na nasze przedszkolaki.


·       Nauczycielka: ,,Chcę powiedzieć kilka słów’’.
Dzieci: -,,My słuchamy, a Ty mów’’.

·       ,,Słońce świeci, deszczyk pada, ręce idą na kolana…’’

·       ,,Cichuteńko już siadamy
i zajęcia zaczynamy.
Cicho - sza, cicho-sza, cicho-sza.
Gdy szybciutko usiądziemy,
dużo rzeczy się dowiemy.
Cicho-sza, cicho-sza, cicho-sza’’.

·       ,,Gwiazdki mrugają,
Ptaszki fruwają,
A wszystkie dzieci Pani (mnie) teraz słuchają’’. (towarzyszą temu odpowiednie gesty)

·       Sygnał do zachowania ciszy:
Ja mówię: ,,Cyk-cyk-cyk’’.
Dzieci: ,,Pa-ja-cyk’’.

·       Nauczyciel mówi: ,,Ci’’, dzieci odpowiadają: ,,Sza’’, powtarzamy kilkakrotnie ściszając głos.

·       ,,Poklaszczemy, potupiemy, a teraz cichutko usiądziemy" (można słowa dowolnie rymować) 

·       ,,Jeden, dwa, trzy, cztery siedzę na dywanie.
Pięć, sześć, siedem, osiem czekam co się stanie.
Dziewięć, dziesięć, jedenaście buzie już zamykam ,
a dwanaście i trzynaście o nic już nie pytam’’.

·       ,,Cisza tu -cisza tam!
Łapię ciszę i ją mam!’’.
Należy mówić samej lub z dziećmi coraz ciszej i ciszej...

·       ,,Kto nie siedzi po turecku ten mówi po grecku’’.

A także:
·       ,,Król ciszy" - wybrane dziecko dostaje koronę, berło i siada na tronie - dużym krzesełku. Po chwili wstaje i wybiera następcę - najspokojniej oczekujące dziecko, oddając akcesoria królewskie. Zabawa dobra na kilka minut, albo jak trzeba coś przygotować i uspokoić grupę.

·       ,,Dzwonek'' -zabawa z pedagogiki Montessori: dzieci siedzą w kole i podają 
sobie dzwoneczek (może tez być coś innego z dzwoneczkiem np. mała piłka, która ma w środku dzwoneczek, można przedtem wymyślić jakąś historyjkę dlaczego to robimy). Dzieci powinny to robić tak ostrożnie, żeby dzwoneczek się nie odezwał , bardzo ich to angażuje, a cisza, jak makiem zasiał. 

·       ,,Pełny kubek wody’’- wersja zabawy podobna jak z dzwoneczkiem, ale w tym wypadku podajemy kubeczek z wodą, dzieci podają sobie dbając o to by woda się nie wylała, zaangażowanie dzieci jest ogromne.

Dziś tyle- jak zbiorę kolejne propozycję, na pewno będę uzupełnić. Wam też zachęcam do dzielnie się Waszymi pomysłami, a wiem, że jest ich pewnie setki .....







1 komentarz:

  1. Chciałabym zapytać skąd pochodzą te wyciszanki? Sama prowadzę od niedawna bloga dla nauczycieli języka angielskiego i rodziców,ale od września zaczynam pracę w zerówce dwujęzycznej :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 PALEC POD BUDKĘ , Blogger